I nästa turlista, som kommer i december, fördubblar Green Cargo kapaciteten till två turer till Karlshamn och kommer att ha ett tåg på morgonen och ett mitt på dagen, fem dagar i veckan. -Det finns en ökad efterfrågan till och från Karlshamn. Vi har bedömt att vi nu kan fördubbla kapaciteten och...
•Ökad godsvolym •Stora investeringar gjorda. •Uppgång för olja   Det här är tre viktiga faktorer när VD Mats Olsson kommenterar Karlshamns Hamns bokslut för 2014 -Nu lämnar Karlshamns Hamn lågkonjunkturen bakom sig och ser fram emot ett bra 2015, säger Mats Olsson.  ...
2014 ökade en totala godsvolymen i Karlshamn till 5,4 miljoner ton, från 4,7 miljoner ton under 2013. -Det är en glädjande ökning efter konjunkturnedgången och minskade godsvolymer tidigare. Vi ser positivt på 2015 och räknar med fortsatt ökning, säger VD Mats Olsson.
Förra året ökade järnvägstrafiken i hamnen med över 50 procent! -Det här visar att kunderna vill öka transporterna per järnväg, säger VD Mats Olsson Karlshamns Hamn. Det har gjorts stora investeringar här, bl a i spår och kombiterminal för att möta detta krav från marknaden. Nu börjar vi se...
Ambassadör Eitvydas Bajarunas och Litauens Konsul för Blekinge och Östra Skåne, Lennart Malmgren, besökte bl.a Karlshamns hamn och rederiet DFDS Seaways under Onsdagen. Ambassadören (tredje personen från vänster) betonade betydelsen av färjeförbindelsen mellan Klaipeda och Karlshamn för...
Omdisponeringar av fartyg i trafiknätverket har möjliggjort för rederiet DFDS Seaways att tillmötesgå marknadens önskemål om ökad kapacitet för frakt och passagerare på linjen Karlshamn-Klaipeda. RoPax-fartyget Optima Seaways kommer, tidigare än planerat, att ersättas med den större Athena...
- Nu har vi fått igång trafik med containerfartyg! Detta är verkligen ett efterlängtat, viktigt och stort genombrott både för Karlshamns Hamn och för företag i hela sydostregionen, säger Karlshamns Hamns VD Mats Olsson. Varje vecka skeppas nu containers från Karlshamn till Hamburg/Bremerhaven där...
Nyheten att VIDA-koncernen flyttar sina transporter av sågade trävaror till Karlshamn väckte stor uppmärksamhet i media. För Karlshamns Hamn innebär flytten ett väsentligt volymtillskott. Volymerna från VIDA motsvarar cirka 5000 järnvägsvagnar.
Mer information kan laddas ner under "Läs mer"
- Det är mycket glädjande att Näringslivsministern bekräftar Sydostlänkens betydelse för svensk handel och svensk export och att Sydostlänken har både regional och nationell betydelse. De som hävdar att Sydsostlänken bara är en ”Volvo-IKEA-järnväg” har fel. - Nu vet vi att Sydostlänkens betydelse...

Sidor

Nu går det uppåt för Karlshamns Hamn

-Att Green Cargo nu beslutat att dubblera järnvägstrafiken till Karlshamn är ett av många positiva tecken.

-Trots lågkonjunkturen har vi i Karlshamns Hamn kunnat driva viktigt utvecklingsarbete och gjort tunga investeringar för framtiden.

-Nu börjar vi också se resultat av våra olika investeringar och insatser. Vi har många nya affärer och samarbeten på gång. Nu är jag mycket optimistisk inför framtiden för Karlshamns Hamns del med tillväxt på flera områden.

-Vi har fördelen att ha en bred verksamhet. Det gör hamnen stabilare vid nedgångar, eftersom vi i viss mån kan balansera verksamheten.

-Vändningen uppåt inleddes redan under 2014. Den totala godsvolymen utvecklades bättre än förväntat. 2014 hanterades totalt 5,2 miljoner ton gods via Karlshamns Hamn, jämfört med 4,6 under 2013.

-Den för oss så viktiga oljemarknaden kom igång i slutet av förra året. Med sjunkande oljepris har nu marknaden kommit till ett läge där det åter är lönsamt att lagra olja, vilket gynnar vår oljeverksamhet med lagring och hantering

-Konkurrensen i branschen är hård. Det krävs att man investerar, att processerna i verksamheten är optimala och att personal och organisation är kundorienterade. I alla dessa avseenden har vi blivit vassare under de senaste åren. Samtidigt har vi gjort strategiska investeringar i storleksordningen 150 miljoner kronor.

-Vi har jobbat intensivt med hela vår verksamhet de senaste åren vårt arbete börjar nu visa mycket positiva resultat. Under 2014 har verksamheten i vår Sjöterminal gjort ett lyft. Vi har bl a fortsatt framgång när det gäller sågade trävaror och har gjort flera nya affärer.

-RoRo-trafiken fortsätter också att utvecklas, trots oron i Ryssland och Ukraina. Tillväxten är lite lägre än tidigare, men det visar ändå att DFDS Seaways trafik till Klaipeda är stabil och att Karlshamn behåller sin position som landets största hamn till baltstaterna för rullande gods.

Mats Olsson

VD

Karlshamn Hamn AB